SEORANG gadis berbaju kurung duduk di ruang menunggu yang sederhana besar. Kepalanya tertunduk merenung hujung kasut tumit tinggi yang dipakai. Suasana tenang buat dia bagai terkhayal. Sesekali ada pekerja yang lalu-lalang. Semua tidak menarik perhatiannya. Lima minit pertama sejak dia sampai, matanya sudah puas memerhati sekeliling. Ruang itu nampak mewah. Permaidaninya tebal. Perabotnya moden. Bauannya segar. Logo syarikat itu tertera di mana-mana.

“Cik Lia Zulaikha!” panggil satu suara.

Pantas gadis itu memandang keliling. Dia terkejut dari lamunan kerananya. Matanya tertancap pada seorang wanita berkebaya kuning.

“Encik Azam dah free sekarang, sila ikut saya,” jemput Puan Zalina yang berdiri menanti di muka salah satu pintu yang ada.

Lia Zulaikha tersenyum. Tawar! Pahit tekaknya tiba-tiba. Dia berdiri. Lututnya menggeletar. Dada berdebar. Ya ALLAH, bantulah aku, hatinya merintih. Perlahan dia menuruti Puan Zalina, setiausaha Azamlis Danial. Lelaki yang bakal ditemuinya buat pertama kali.

 

MELANGKAH masuk ke bilik yang sangat luas buat hati gadis itu cuak. Setiausaha si pemilik syarikat, AD Investment Capital yang juga lebih dikenali dengan singkatan ADICap, memintanya duduk di satu sudut berdinding kaca. Cantik. Sofa kuning cair yang empuk amat menyelesakan. Terdapat juga set tv LED 55 inci, nampak mewah. Bauan potpourri, lavender menyegarkan suasana. Pada satu sudut lain terdapat bar minuman, sudah tentu bukan untuk minuman keras. Terdapat mesin pembancuh kopi dan peti sejuk bersaiz mini dengan beberapa gelas dan cawan yang tersusun rapi. Pelik! Nampaknya lelaki ini gemar menyediakan makan minumnya sendiri, Lia Zulaikha berfikir sendirian.

Di sudut bertentangan, terdapat 9 buah monitor dengan pelbagai graf yang terpapar padanya. Jika diperhatikan dari jauh, seolah-olah itu graf saham atau komoditi mungkin. Fikir gadis itu lagi.

Inilah pejabat Azamlis Danial yang terkenal. Seorang pelabur yang bertaraf jutawan dan turut menulis buku-buku pelaburan. Ini kali pertama Lia Zulaikha bertemu dengannya. Itupun,  setelah temujanji telah ditunda beberapa kali oleh lelaki ini.

 

DAUN pintu kayu terbuka tiba-tiba. Seorang lelaki awal 40-an berjalan masuk sambil memegang kaca mata membacanya. Orangnya sederhana tinggi, berkemeja lengan pendek dengan jeans biru. Dia tersenyum memerhatikan tetamunya. “Drink? Tea, coffee or fresh orange?”

Gadis itu pantas bangun seraya menjawab, “Lia Zulaikha Ismail. I drink warm water.” Memperkenalkan diri sambil meminta minuman? Bodohnya! Marah dia di dalam hati.

Okay then, Lia. I am Azamlis Danial. And this is your warm water,” jawab lelaki itu sambil meletakkan segelas air suam di atas meja kaca. Dia duduk di sofa kuning. Kaca matanya dilipat dua lantas dimasukkan ke dalam poket kemejanya.

 ”Err... panggil saya Zulaikha.” Belum sanggup untuk gadis ini mendengar mana-mana insan yang belum dia kenal rapat memanggilnya dengan nama Lia. Lia adalah panggilan manja oleh keluarga sahaja.

            “Oh! Okey, Cik Zulaikha. You can call me Azam. Saya minta maaf kerana menyebabkan kamu menunggu saya. China mengubah kadar faedah menyebabkan matawang US naik dan Pound UK turun. Saya kena buat sesuatu tentang itu.”

Lia Zulaikha pantas mengangguk walaupun dia tidak tahu hujung pangkal ceritanya. Yang cuma dia tahu, ekonomi dunia sekarang bukanlah stabil sangat. Hanya kebanyakan rakyat Malaysia sahaja yang tidak terlalu merasai perubahan itu.  

“Apa yang kamu angguk?” tanya lelaki itu lembut. Tersenyum hingga menyerlahkan gigi taringnya. Manis!

Si gadis terpempan. Malunya jadi burung kakak tua! Otaknya berputar ligat. ”Saya mengaku saya mengangguk saja. Tapi, apa yang saya faham, dagangan China di US, kalau tak silap saya, beratus billion lah jugak setahun. Perubahan kadar faedah memberi kesan kepada ekonomi US. Jika matawang US naik, ia menyebabkan pasangan matawang GBP/USD turun. Terutama jika Pound GBP ketika itu memang lemah atau sederhana sahaja kuatnya dalam pasaran matawang antarabangsa.” Teragak-agak dalam memperkatakan ilmu kewangan dunia yang pernah dipelajari ketika di kampus dulu.

“Bijak. Okay, then... err... Untuk apa kamu ke sini?” Dia senyum lagi.

Lia Zulaikha menarik nafas panjang. Inilah detiknya. Detik yang dia tunggu bagai seribu tahun untuk berlaku. “Firstly, terima kasih sebab sudi memperuntukkan masa untuk saya.” Dia mendatarkan suara tanda ingin mendapatkan keyakinan. Sambil itu, dia meletakkan kertas cadangan di hadapan Azamlis Danial.

Lelaki itu hanya diam. Tidak berkutik.

“Ini proposal saya. Saya memiliki dan menguruskan sebuah kolej swasta di Golden City. PRIMA International College atau PIC. Saya mewarisinya dari arwah abah saya kira-kira lima bulan lalu. Saya perlukan investor untuk menyelamatkan kolej tersebut.” Satu-satu dia menuturkan hasrat hati. Memerhatikan Azamlis Danial sambil berharap.

“Saya tak suka operasi menyelamat!”

Tersenyum tawar gadis ini. Ini sudah dijangkanya. “Saya faham. Tiada siapa yang suka, Encik Azam. Tapi saya harap Encik Azam teliti dulu proposal saya. Saya ambil masa lebih sebulan untuk menyiapkannya. Saya sudah masukkan semua data sebenar yang terkini dan apa yang saya fikir serta rancang untuk selamatkan kolej tu. Saya jemput datang ke kolej sekiranya Encik Azam dapat visualizekan apa yang saya cadangkan.”

Visualizekan?” Nampak terkejut pada mulanya. “Insya-ALLAH, saya cuba. Tapi, beritahu saya, kenapa ia penting buat kamu?” Tajam matanya memerhatikan gadis bertudung di hadapannya.

“Ianya penting sebab semua investors yang saya jumpa sebelum ini menolak proposal saya mentah-mentah kerana saya rasa mereka tidak nampak apa yang saya ingin lakukan.”

Proposal tadi dicapai lelaki itu. “Okey.” Dia menyelak-nyelak helaian dengan pantas. Tiada reaksi berminat.

Lia Zulaikha diam menanti.

“Hutang RM500 ribu?!” Berkerut dahinya apabila meneliti helaian laporan kewangan yang disediakan.

“I have to pay my ex-partner,” balas gadis ini perlahan.

“Siapa?”

“Datuk Kamaruzzaman Ali,” Pahit rasa apabila terpaksa menyebut nama itu.

Azamlis Danial diam lagi.

“Datuk Kamaruzzaman Ali, pemilik Sutera Ilmu College?”

Lia Zulaikha mengangguk.

“Berapa jumlah yang kamu perlu?”

“RM 2.5 juta. Secara berperingkat.” Yakin Lia Zulaikha menjawabnya.

“Banyak! Boleh buka banyak kolej tu... Apa pulangan yang saya dapat?” Matanya bulat bila Lia Zulaikha menyebut jumlah itu. Sekilas kemudian, dahinya berkerut lagi.

“Saya bayar Encik Azam semula sebanyak RM 2 juta dalam bentuk tunai dan RM500 ribu dalam bentuk pegangan saham yang mewakili sebanyak 20%. Pertama, tunai RM 2 juta saya akan mula bayar pada tahun ketiga, dalam tempoh sepuluh tahun, termasuk interest 18% setahun. Kedua, Encik Azam akan dapat pulangan tambahan melalui pegangan saham 20% ekuiti saya akan beri sebaik Encik Azam bersetuju untuk membantu saya,” jawab Lia Zulaikha. Titik dan senyap.

“Zulaikha... Pertamanya, saya seorang muslim. And I am proud to be one. Riba’ adalah haram bagi saya dan seluruh umat Islam.” Perlahan-lahan perkataan itu dituturkan.

“Oh! Maafkan saya... Maksud saya pulangan!” Merah mukanya.

“Keduanya, Zulaikha. Perancangan awak ni terlalu ideal sampai tak logik. Kenapa ada 75 orang pelajar tapi tak ada kutipan yuran? Belanja pemasaran rendah sangat. Kenaikan gaji is Z.E.R.O. Impossible! Nisbah students dan staf akademik macam ada yang tak kena…” bebelnya satu persatu membuatkan otak gadis itu berputar ligat.

He is so sharp! Kata si gadis dalam hati. “75 orang tu semua anak yatim. Arwah abah ambil mereka masa dia baru buka kolej ni. Semuanya kami beri percuma. Pasal lecturer, memang hanya itu yang tinggal. Yang lain dah berhenti. Dan belanja pemasaran pulak, saya gunakan bajet tahun ini.

“Patutlah akaun you hancur!” Azamlis membalas dengan tembakan dalam mencari sebab situasi itu berlaku.

Hati Lia Zulaikha menjadi sakit tiba-tiba. “Encik Azam, buat pengetahuan you, kami ada 200 orang lagi pelajar diploma tetapi partner kami dah curi pelajar tu masa dia buka kolej baru.” Dapat dia rasakan ketajaman nada kata-katanya. Itu dilakukan kerana Azamlis Danial seolah-olahnya ingin menunjukkan bahawa kumpulan kerja PIC tidak cukup komited.

Lelaki itu kini memandang tajam pada gadis di hadapannya. “Wow, young lady! Don’t get angry. I am just telling you my opinion. Actually two things that define our success in life. First! The way we manage when we have nothing. And second! The way we behave when we have everything!”

“Yeah... I know that I have nothing,” kata Lia Zulaikha perlahan. Faham dia di mana kedudukannya. Dia bukan sesiapa yang ada apa-apa pun. Hutang sahaja yang dia ada.

“I tak maksudkan macam tu... err... well... kenapa partner curi pelajar you?” tanya Azamlis Danial sengaja tunjuk minat.

Personal.”

Lelaki itu terdiam.

Lia Zulaikha juga terdiam. Yang ada hanyalah alunan azan Asar yang tiba-tiba kedengaran melalui PDA kedua-dua mereka. Bersaingan!

Selepas azan tamat, Lia Zulaikha menyambung bicara. ”Encik Azam, jika you benar-benar nampak potensinya, apa kata you datang tengok kolej tu sendiri. I really need funding. Seven banks rejected my proposal. I tak nak jual the company sebab ini legasi dari abah I. I harap you faham. I dah tak ada fund lagi. I dah tak ada apa-apa aset untuk jadi cagaran. I tak ada barang kemas, intan dan berlian untuk digadai kerana kami dah jual semuanya. I dah buat loan dan cagarkan rumah dan tanah di mana kami tinggal. Tapi tak cukup… Please... help me!” kata Lia Zulaika bersungguh dalam rayuan.

Stop, Cik Zulaikha! ALLAH yang akan dan sentiasa tolong kamu! Dan perempuan cantik tak perlu emotional…

Lia Zulaikha terkasima. Emosi?

We dismiss now!” kata Azamlis Danial tiba-tiba.

Itu tandanya masa Lia Zulaikha sudah tamat. Ya ALLAH, keluh hatinya. Air matanya bergenang. Dia mengeluarkan business card dan diletakkan di atas meja seraya berkata, “Terima kasih. Saya memang emotional. Siapa pun yang berada di tempat saya akan beremosi. Ini soal tanggungjawab. Ini soal maruah. Kolej itu maruah arwah abah saya…”  

            Sepi.

Lia Zulaikha bangun dan bergegas keluar tanpa teragak-agak. Namun, sampai di pintu, dia berhenti. Dia menoleh sambil berkata, “Saya tetap berharap Encik Azam pertimbangkan permohonan saya. Terima kasih sekali lagi.” Tajam matanya memandang Azamlis Danial. Dia lantas membuka pintu dan keluar.

Comments (0)