DUA minggu Lia Zulaikha menunggu. Tiada khabar berita dari Azamlis Danial. Apa yang patut dia buat? Perlahan dia klik pada Internet Explorer. Dia klik pada ADICap yang telah diletakkan di senarai favourite. Terpampang website syarikat itu. Dia ke paparan profile peribadi Azamlis Danial. Tak banyak! Dan tak membantu langsung. Tiba-tiba dia terpandang sesuatu... Di-Atas Brasserie, The Legend, Kuala Lumpur. Kenapa gambar ini yang dipaparkan? Mesti ada makna. Dia invest hotel industry juga ke? Tak mungkin! Gadis itu menggeleng sendirian. Setahu dia, hotel itu dimiliki oleh pemilik asing. Namun, ringan pula tangannya mendail nombor restoren.

Dengan sedikit ilmu perisikan, bingo! Azamlis Danial ada di situ… Kegembiraan merajai hati Lia Zulaikha. Dia mencapai tas tangan dan diari lantas keluar dari pejabat.  

“Pak Samad, sediakan kereta. Kita ke The Legend!” katanya di telefon. Sambil turun ke lobi, dia menghantar teks ringkas ke telefon bimbit mama, Puan Rahamah.

Salam Mama, Lia ke The Legend. Doakan Lia.

 

DI DALAM perjalanan, Lia Zulaikha gelisah. Dia cuba memikirkan strategi ketika bertemu dengan Azamlis Danial nanti. RM 2.5 juta itu satu jumlah yang besar! Dia akui itu... Tapi, itu yang dia perlu. Apa yang harus dia katakan pada lelaki itu? Haruskah dia memaksa? Haruskah dia merayu? Haruskah dia memujuk? Atau haruskah dia menangis?  Tiada jawapan! Kosong! Kontang!

Sampai di The Legend, Lia Zulaikha terus ke lobi hotel di tingkat 10, mencari lelaki bernama Azamlis Danial. Di satu sudut, jelas kelihatan susuk tubuhnya yang sederhana. Duduk dan tunduk. Berseorangan merenung notebook yang diletakkan di meja kopi di hadapannya. Perlahan Lia Zulaikha merapati lelaki itu. Khusyuk. Azamlis Danial tidak sedar kehadirannya.

“Assalamualaikum, Encik Azam!” sapa Lia Zulaikha. Perlahan dan hormat.

“Waalaikumsalam,” jawab Azamlis Danial lantas mengangkat muka. Tiada reaksi pada wajahnya. Rambutnya agak pendek berbanding dua minggu yang lalu.

“Boleh saya duduk?” Gadis itu memohon. Cuba bersopan sebelum membuka bicara lanjut tentang keberadaannya di situ.

“Silakan. Tapi tak boleh lama.”

“Encik Azam, apa khabar?” tanya gadis itu cuba berbaik. Tas tangannya diletakkan di sebelah peha kanan. Dia cuba untuk rasa selesa.

“Baik! Kamu?” soalnya. Matanya sahaja yang bergerak memerhatikan gadis di hadapan. Namun, seluruh bahasa tubuh yang lain, jelas masih fokus pada apa yang berlaku di monitor notebooknya.

“Biasa.”

Seorang pelayan datang mengambil pesanan. Lia Zulaikha menggeleng. “Maaf, saya tak lama di sini.”

One drink is okay for you,” saran Azamlis Danial.

“Kopi ‘O’ ais, please!

Tiba-tiba, Azamlis Danial ketawa. Posisi duduknya juga berubah. Dia menyandarkan badannya perlahan. Dengan jeans dan jersi Barcelona yang dipakainya, dia nampak agak santai. “Minum kopi ‘O’ ais?! Minum kat hotel pun nak kopi ‘O’ ais! Suka selamba terjah orang... Emotional... Perempuan!”

Entah mengapa, hati Lia Zulaikha bagai turut digeletek. Dia pun turut ketawa. “Ha’ahlah! Buat malu company aje kan?”

Tiba-tiba tawa Azamlis Danial terhenti. Dia menyambung, “So, you nak apa?”

“Saya nak kepastian! Encik Azam tak bagi jawapan lagi. Berkenaan proposal saya! Err... Saya dah semak kedudukan matawang. GBP dan USD dah stabil semula. Negara China tetap macam tu. Lionel Messi masih bermain untuk Barcelona. Tetapi, saya masih tak tahu apa keputusan Encik Azam... err... berkenaan PIC.” Kata si gadis berbicara. Memang itu sahaja yang dia mahu. Jawapan!

“Maafkan saya. Sehari lepas aaaaa...”

“Lia Zulaikha. Panggil saya Zulaikha. Cik Zulaikha,” sambung si gadis. Lelaki itu nampaknya telah melupakan nama Lia Zulaikha.

“Ya! Ya! Cik Zulaikha... err... saya ke Mekah seminggu lebih untuk buat umrah.” Matanya kembali fokus  pada monitor notebooknya.

“Oh! Maafkan saya. Saya tidak tahu...” Serba salah. “Ah! Patutnya saya telefon PA Encik Azam terlebih dahulu.” Banyaknya tembakan. Satupun tak mengena.

“Saya faham kamu desperate. Kamu jumpa Mr. Ching di Maybank. Rejected! Jumpa Encik Ali di CIMB. Rejected! Jumpa MARA. Rejected!”

“Bukan itu sahaja! Bank Islam, Public Bank dan Bank Muamalat semuanya rejected. Saya tau saya tak ada networking. Saya tahu saya muda. So what? Umur tak menentukan kebijaksanaan. Umur juga tak menentukan seseorang itu pandai atau bodoh, berjaya atau gagal dalam menguruskan perniagaan,” sahut Lia Zulaikha tiba-tiba. Masih dengan gaya emosinya. Puas hatinya dapat meluahkan pandangan sinis mereka yang pernah ditemui sebelum ini.

“Memang benar! Umur bukan faktor kejayaan. Malah, pandai atau bodoh, berjaya atau gagal, semuanya pinjaman ALLAH. Kamu boleh berjaya dengan beberapa sikap yang kamu ada. Namun, kemudian kamu mungkin boleh gagal disebabkan sikap yang lain. Maaf jika apa yang saya kata mengecilkan hati kamu. Kamu run kolej tu macam pusat subsidi. No branding or corporate look. Spy saya kata budak-budak bersepah, kaunter tak efisyen, library tak teratur dan 1001 masalah lagi,” katanya perlahan tapi yakin.

Oh! Dia hantar spy. Maksudnya dia berminat. Gembira sedikit hati gadis ini. Dengan keyakinan yang ada, “We are improving ourself. Of course, check and balance is something that we need. Especially from somebody expert. Like you!”

“How?”

“We have the best assets.”

“What is that?!”

“Our staff. Hired by my late father. Loyal and willing to help.”

“Workplace is a place to work, not for welfare. Not at this moment!” Matanya memerhatikan monitor, tangannya pantas menekan kekunci. Telinganya mendengar dan wajahnya boleh memberi reaksi.

Multitasking orang tua ni, kata hati Lia Zulaikha. “Saya tahu. Tapi, mereka sudi beri saya tempoh hingga Mac untuk selamatkan syarikat ini. Sekarang bulan Disember dan saya cuma ada empat bulan. Mereka setuju tiada bonus untuk tahun ini, gaji dipotong 35% dan terpaksa mengajar lebih dari biasa.

PIC kini hanya ada 10 orang staf yang berkhidmat untuk 75 orang pelajar. Beban kerja mereka terlalu besar kerana para pelajar itu datang terdiri dari pelbagai batch dan kursus.

“Ada masalah dengan training schedule ke?” Ternyata Azamlis Danial menangkap kemas maklumat baru yang diperkatakan.

“Ya... Semasa partner kami sabotaj operasi kolej, pelajar boikot kelas dan berpiket. Saya kena kawal keadaan dan beri pelajar cuti dua minggu untuk tenangkan fikiran dan buat keputusan untuk terus bersama kami atau berhenti pengajian.” Mana mungkin dia lupa kecohnya PIC pada waktu itu. Staf kolej ramai yang berhenti akibat tertekan dan malu diherdik pelajar. Barang-barang asrama banyak rosak menjadi tempat pelajar melepaskan kemarahan. Semuanya gara-gara seorang dua stafnya yang merupakan tali barut Datuk Kamaruzzaman Ali menyebar fitnah untuk buat pelajar marah.

“Good!” jawab Azamlis Danial. “Itu damage control yang terbaik.”

“Masa tulah saya hilang 200 orang pelajar…”

Azamlis Danial mengangguk. Namun, tiada wajah simpati ditunjukkan.

“Macam nilah… Encik Azam datang kolej dan tengok sendiri. Keadaan dah bertambah baik sekarang. Saya cuma perlukan modal untuk giatkan pemasaran dan mantapkan operasi.” Memang itu adalah kenyataan. Pelajar dan staf yang tinggal adalah mereka yang setia untuk bersama PIC.

Azamlis Danial menggeleng. “Saya sibuk esok dan lusa. Lepas tu saya akan bercuti ke Jepun. Nak pergi Disney World. Bawa anak cuti sekolah…”

Lia Zulaikha menarik nafas panjang. Dia tidak boleh menunggu lagi. “Macamana kalau Encik Azam ke PIC hari ini?” Sengaja dia mengangkat kening ketika memberi cadangan. “Kemas barang cepat! Driver saya tunggu di bawah…”

“Please don’t push me, Zulaikha,” kata Azamlis Danial sedikit keras. Kurang senang dia didesak anak muda di hadapan “You ada driver? Kolej miskin tapi you ada driver?” Marah dia kerana maklumat itu tidak diletakkan dalam senarai kakitangan kolej.

“Gaji saya sekarang RM 3 ribu. Itupun selepas dipotong 50%. Seribu saya bayar untuk driver saya. Dia driver arwah abah. Orang susah. Takkan saya nak berhentikan kerja dia?”

Azamlis Danial terdiam.

“Jomlah! Ikut saya…” Sengaja Lia Zulaikha melemparkan senyuman untuk memujuk.

Azamlis Danial mengerut dahi. Geram dengan gadis itu yang buat dia merasa terperangkap dalam perasaan simpati.

Dengan pantas, Lia Zulaikha berjalan ke kaunter, membayar minuman mereka dan melangkah laju ke arah Azamlis Danial semula.

Lelaki itu sudah menutup monitor notebooknya. Dia mendongak memerhatikan si gadis dan berkata, “I'm riding…”

Lia Zulaikha mengangguk. Lega dia kerana Azamlis Danial bersetuju.

“Kita jumpa 30 minit lagi…”

“30 minit? Mana sempat? I naik keretalah. Jalan jem!” jerit Lia Zulaikha sambil memerhatikan jam di tangan. Jeritan itu lebih untuk dirinya sendiri.

“Then... you have to make a move first, right? Go! Now!” kata Azamlis Danial  selamba.

 

15 MINIT kemudian, di dalam kereta, Lia Zulaikha menepuk dahi. “ALLAH!”

“Kenapa, Lia?” tanya Pak Samad. Terkejut melihat perilaku spontan gadis yang nampak gembira sebaik masuk ke dalam kereta tadi. Berbeza keadaannya yang resah sepanjang perjalanan pergi.

“Ada kemungkinan tak orang tu menipu Lia?”

“Siapa?” tanya Pak Samad.

”Encik Azam. Azamlis Danial.”

“Kenapa dia nak menipu? Menipu tu berdosakan... ALLAH murka. Rezeki tertangguh nantikan...” kata Pak Samad lembut. Menenangkan hati Lia Zulaikha yang berkocak.

Bukannya apa, gadis ini bimbang juga. Manalah tahu, Azamlis Danial mungkin sekadar memberi helah untuk melarikan diri darinya…

 

SEMUA staf di kampus telah dimaklumkan. Dan Lia Zulaikha mengharapkan kelancaran minda dan lisan. Mengenangkan kata-kata Azamlis Danial sebentar tadi menunjukkan dia berminat. Ini mungkin satu-satunya peluang yang PIC ada. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan, azam Lia Zulaikha di dalam hati.

Awan yang mendung direnungnya. Terbayang turutan nombor yang dia terima dari bank pagi tadi. Ia hanya cukup untuk menampung 30% perbelanjaan PIC pada bulan ini. Gaji staf? Sewa? Bil Utiliti? Makanan anak-anak yatim? Ya ALLAH! Bantulah aku, pohonnya.

Sudah tiga bulan, dia hanya membayar keperluan apa yang patut untuk memastikan operasi kolej berjalan lancar. Syarikat kini menanggung hutang dan ianya sedang meningkat pada setiap bulan. Dan keadaan pada bulan Januari nanti pasti lebih menakutkan. Semalam, dia sudah membuka mulut kepada mama untuk meminjam semua wang arwah abah. Wang itu sepatutnya digunakan untuk memulakan inisiatif yayasan impian arwah abah nanti dan dia harus membayarnya semula. Itupun masih belum cukup. Setelah bertahan sekian lama, hanya jumlah itu yang ada di dalam akaun mereka. Ianya ibarat titisan air yang terakhir di gurun sahara.

Jika Azamlis Danial tidak bersetuju, dia tiada pilihan lain selain terpaksa meminjam dari rakan baik abahnya, Dato’ Hafiq. Argh! Janganlah ianya terjadi. Berbulan dia bermunajat pada waktu dinihari. Sekitar jam 4.00 pagi. Jika dulu kesihatan abah menjadi keutamaan. Kini, giliran PIC pula. Ya ALLAH! ENGKAU penentu segala. Izinkan Ya ALLAH, agar lembut hatinya membantu kami, desis hati Lia Zulaikha perlahan. Tanpa dijemput, air matanya jatuh bertitisan.

Comments (0)